خشکی دهان و بیماری های دهان و دندان

بزاق دهان برای مرطوب نگاه داشتن دهان لازم و ضروری است و همچنین باعث شستشوی دهان و هضم غذا می شود.بعلاوه بزاق نیاز است تا از عفونت متاثر از باکتری ها و قارچ های دهان جلوگیری کند.زمانی که بزاق دهان به اندازه کافی ترشح نشود فرد دچار خشکی دهان یا گزرستومی می شود.

عواملی که باعث خشکی دهان یا گزرستومی می شوند

-عوارض جانبی بعضی داروها،مانند داروهای به کار رفته در درمان:افسردگی،اضطراب،درد ، آلرژی سرماخوردگی ،چاقی ،آکنه، اپی لپسی یاصرع، فشار خون ، اسهال، استفراغ ،ناراحتی های روحی روانی(سایکولوژی)، آسم، بیماری پارکینسون، بی اختیاری ادرار.همچنین خشکی دهان می تواند به علت مسکن ها و شل کننده های عضلانی باشد.

prescription_medications_that_cause_dry_mouth
-عوارض جانبی درمان های خاصی مانند رادیو تراپی به ناحیه سر و گردن که باعث آسیب غدد بزاقی و کم شدن بزاق می شود و درمان های شیمی درمانی برای سرطان
-عوارض جانبی عفونت ها و بیماری های مشخص؛خشکی دهان می تواند در اثر شرایط پزشکی خاصی ایجاد شود مانند:ایدز، بیماری آلزایمر، آنمی، آرتریت روماتوئید، فشار خون، پارکینسون، سکته ، اوریون
-آسیب عصب؛ که میتواند در اثر صدمه به ناحیه سر وگردن طی حادثه یا جراحی ایجاد شود که باعث خشکی دهان می شود
-کم شدن آب بدن یا دهیدراتاسیون؛ مثلا در مواقع تب، تعریق زیاد،تهوع، اسهال، از دست دادن خون و سوختگی که همه این موارد باعث خشکی دهان می شوند
-جراحی و برداشتن غدد بزاقی

۱
-عادات نادرست؛دخانیات یا تنباکو جویدنی می تواند ترشح بزاق را تحت تاثیر بگذارد و خشکی دهان را تشدید کند.تنفس با دهان باز به مدت طولانی نیز باعث خشکی دهان می شود.

علائم خشکی دهان:

alaem1

شیار لب

_احساس چسبندگی وخشکی در دهان
_تشنگی زیاد
_زخم های دهانی،خشکی و ترک پوست گوشه لب،ترک و شکاف روی لب ها
_احساس خشکی گلو
_احساس سوزش روی زبان
_زبان خشک و قرمزو شکاف دار
_مشکل در صحبت کردن یا چشیدن طعم غذا، مشکل در جویدن و قورت دادن
_گرفتگی صدا،خشک بودن مجاری بینی،گلودرد
_بوی بد دهان

خشکی دهان چه مشکلاتی را بوجود می آورد؛

علاوه بر علائم ذکر شده بالا،مهمترین و مخربترین عوارض خشکی دهان ،بالا بردن ریسک ابتلا به بیماری های لثه و پوسیدگی دندانی،عفونت های دهان مثل :برفک دهانی می باشد.همچنین افراد با خشکی دهان به سختی می توانند از دندان مصنوعی استفاده کنند.

alaem

درمان خشکی دهان؛

اگر احتمال می دهید خشکی دهان مربوط به دارو های مصرفی خاص شما باشد از دکتر خود بخواهید دوز دارو را تنظیم کند و یا یک داروی دیگر بدون عوارض خشکی دهان برایتان تجویز کند.همچنین پزشک ممکن است یک دهانشویه برایتان تجویز کند تا محیط دهان را مرتب مرطوب نگاه دارید.اگر این روش موثر واقع نشد، ممکن است دارویی برای تحریک و ترشح بیشتر بزاق برای شما تجویز شود.

بعلاوه فرد با خشکی دهان می تواند ار روش های زیر استفاده کند تا به جریان بزاق دهان کمک کند؛
_ابنبات های بدون شکر یا ادامس های بدون قند استفاده کنید
_در طول روز آب فراوان بنوشید
_با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک کنید و از دهانشویه فلوراید دار استفاده کنید و بطور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید
_از راه بینی تنفس کنید نه از راه دهان تا جای امکان
_از دستگاه بخار ساز در داخل اتاق خود استفاده کنید تا هوا را مرطوب نگاه دارد
-همچنین جایگزین های بزاق(بزاق مصنوعی) نیز به جریان بزاق کمک می کنند ،  آن ها را باید با مشورت دندانپزشک خود تهیه نمائید.

SOURCES:
FDA: “Dry Mouth? Don’t delay Treatment.”
Columbia University College of Dental Medicine: “Xerostomia (Dry Mouth).”
Academy of General Dentistry: “Correct Diagnosis Provides Relief for Dry Mouth Sufferers.”
Reviewed by Michael Friedman, DDS on August 25, 2014
© ۲۰۱۴ WebMD, LLC. All rights reserved.