درد دندان و ارتباط آن با بیماری های دیگر

دندان درد زمانی ایجاد می شود که عصب انتهای ریشه دندان تحریک شود.عفونت دندان، پوسیدگی، ضربه و یا از دست دادن دندان از مهمترین علت های درد دندان می باشد.درد ممکن است بعد از کشیدن دندان نیز بو جود آید.همچنین گاهی منشا درد از نواحی دیگر می باشد اما بر روی فک بازتاب دارد و به اشتباه به صورت درد دندان ظاهر می شود.این نواحی شامل درد مفصل گیجگاهی فکی، درد گوش و حتی گاهی مربوط به مشکلات قلبی می باشد.باکتری های داخل دهان می توانند باعث بیماری لثه یا پوسیدگی دندان شوند که هر کدام می توانند منشا درد باشند.البته اغلب اوقات بیماری لثه دردی ایجاد نمی کند.

شما می توانید از اغلب مشکلات دندانی بوسیله رعایت این چند نکته مهم جلوگیری کنید؛

 

مسواک زدن منظم همراه خمیر دندان حاوی فلوراید،استفاده از نخ دندان
پاکسازی دندان ها دو بار در سال با مراجعه به دندانپزشک.
همچنین دندانپزشک ممکن است از مواد سیلانت (شیارپوش دندان)و فلوراید تراپی برای بچه ها استفاده کند که برای دندان های کودکان بسیار مهم و ضروری می باشد.

دندان درد چگونه ایجاد می شود؟

درد دندان به خاطر آماس و التهاب بخش مرکزی دندان یا پالپ ایجاد می شود.پالپ دندان شامل پایانه های اعصاب می باشد که به درد خیلی حساس هستند.التهاب پالپ یا عصب دندان ممکن است توسط پوسیدگی دندان، ضربه و عفونت بوجود آید.درد های با منشا فکی ممکن است علایم درد دندان را شبیه سازی کنند.

علائم همراه درد دندان:

درد دندان و درد فک از شایعترین ناراحتی های دهان و دندان می باشند.ممکن است درد شدید به هنگام فشار یا تحریک با سرما و گرما وجود داشته باشد و ممکن است درد دندان بعد از برداشتن محرک ،برای مدت پانزده ثانیه ادامه دار باشد.زمانی که منطقه ملتهب پالپ گسترش یابد، درد شدیدتر می شود و درد ممکن است به گونه، گوش و فک نیز انعکاس یابد .از دیگر علائمی که شما باید توجه کنید و درمان لازم را پی گیری کنید عبارتند از:
_درد در جویدن
_حساسبت به سرما و گرما
_خونریزی از اطراف دندان یا لثه
_تورم اطراف دندان یا تورم فک
_ضربه یا آزردگی در ناحیه
این علائم گاهی ممکن است همراه با پوسیدگی دندان یا بیماری لثه باشند.پوسیدگی دندان یا وجود منطقه قرمز اطراف خط لثه ممکن است اشاره به منشا درد داشته باشد.اگر به یک دندان عفونی ضربه آرامی وارد کنید ممکن است درد شدیدتر شود .این علامت، نشان دهنده یک دندان مشکل داراست، حتی اگر دندان به ظاهر سالم باشد.درد دندان باید از دیگر درد های صورت تفکیک شود.سینوزیت، درد گوش و گلو و درد مربوط به آسیب مفصل فکی گیجگاهی _این مفصل فک پایین را به جمجمه سر متصل می کند،باید از درد دندان متمایز شوند.تشخیص و تفکیک این درد ها توسط دندانپزشک انجام می گیرد.

چه زمانی باید درد دندان را پیگیری کرد؟

_زمانی که درد با داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه، که فرد می تواند تهیه کند ،برطرف نمی شود.
_درد در روز دوم یا سوم بعد از کشیدن دندان شروع می شود که به این حالت سندروم درای ساکت می گویند.در این حالت باید دندانپزشک فرد را معاینه کند.
_درد ی که همراه تورم لثه و صورت و وجود ترشح اطراف دندان می باشد.
_تب یک علامت مهم عفونت دندان می باشد.پوسیدگی کم تا متوسط دندان تب ایجاد نمی کند.علائم ذکر شده (تورم ،ترشح )دلالت بر عفونت دندان یا لثه ویا استخوان فک دارد.تب و تورم ممکن است وجود یک آبسه را نشان دهد.آبسه های دندان نیاز به آنتی بیوتیک و درناژ(تخلیه عفونت)دارند.دندانپزشک با کمک روت کانال یا عصب کشی درناژ آبسه را ازطریق دندان انجام می دهد تا درد و علائم فرد را کاهش دهد.
_دندان شکسته شده یا خارج شده از محل خود که معمولا در اثر ضربه و صدمه ایجاد می شود؛در این مواقع اگر آزردگی خیلی زیاد نباشد باید دندانپزشک هر چه زودتر فرد را معاینه کند.این موارد جزو موارد اورژانس های دندانی هستند.درمان دندان های شیری خارج شده طی ضربه متفاوت از دندان های دائمی بچه ها و بزرگسالان می باشد.اگر یک دندان دایمی در اثر ضربه یا حادثه کاملا خارج شد باید ابتدا دندان به آرامی با سرم شسته شده و بدون دستکاری ،در محل خود گذاشته شود(مراجعه کنید به مقاله اورژانس های دهان و دندان).در صورتیکه نتوانستید دندان را در محل خود جایگزین کنید در شیر یا سرم فیزیولوژیک قرار دهید و به دندانپزشک مراجعه نمایید.

_اگر زمانی که شما دهان خود را باز می کنید درد دارید این احتمال است که مفصل فکی گیجگاهی TMJ آسیب دیده باشد یا متورم باشد که این حالت معمولا در اثر صدمه به فک و یا باز کردن زیاد دهان برای جویدن لقمه بزرگ رخ می دهد.توصیه می شود در این موارد به دندانپزشک مراجعه کنید.
_دندانهای عقل نیز باعث درد دندان می شوند.زمانی که در حال رویش هستند لثه اطراف،متورم و ممکن است عفونی شود. این درد می تواند به کل فک و گوش سرایت کند و به خاطر تورم ناحیه دندان عقل، فرد نمی تواند به راحتی دهان خود را ببندد.در موارد شدید درد در گلو و کف دهان نیز دیده می شود که عمل قورت دادن را مشکل می کند.

چه زمانی درد مداوم دندان نیاز به پی گیری جدی دارد؟

سابقه ضربه، درد قفسه سینه، بیماری قلبی یا بثورات جلدی ممکن است همراه درد دندان باشند .این علائم همراه درد دندان و درد فک نشاندهنده یک بیماری جدی تری نسبت به یک دندان درد ساده است وباید شخص ،توسط پزشک معاینه شود یا به بیمارستان مراجعه کند.
تب بالا و لرز همراه درد دندان؛ممکن است نشاندهنده یک عفونت وسیع باشد که به آنتی بیوتیک بیشتری نیاز دارد .
آسیب دیدگی اخیردر ناحیه سر و صورت ؛ سردرد ،حالت تهوع و استفراغ یا دیگر علائمی که فرد بعد از آسیب ناحیه سر و صورت دارد،این احتمال وجود دارد که یک مشکل جدی تری نسبت به صدمه دندانی داشته باشد و باید پی گیری شود.
بثورات صورت همراه با دندان درد ممکن است با دارو درمانی بیشتر شود که با مراجعه به پزشک یا دندانپزشک تشخیص داده می شود.
درد فک همراه با درد قفسه سینه؛اگرچه درد فک بیشتر با درد دندان همراه است گاهی درد فک با درد های راجعه از نواحی دیگرهمراه می باشد.افراد با بیماری قلبی بخصوص افراد دارای استنت قلبی ،افراد دیابتی و کسانی که جراحی قلب داشته اند، ممکن است درد فک در آن ها به عنوان یک علامت حمله قلبی یا آنژین باشد.اگر درد دندان یا درد فک همراه با سردرد(تحریک شونده با نور) و تعریق یا تنگی نفس باشد ،فرد حتما باید به پزشک یا بیمارستان مراجعه کند.

مشکل در قورت دادن ودرد شدید یا خونریزی از لثه ها:اگر سابقه تضعیف سیستم ایمنی، دیابت ،مصرف کورتون (استروئید) دارید، بیشتر مستعد عفونت می باشید.عفونت های دندان و لثه در این افراد، نیازبه درمان های گسترده تری دارند.مثلا یک آبسه دندان ممکن است به درناژ یا آنتی بیوتیک وریدی نیاز داشته باشد.

تست های لازم برای تشخیص درد دندان

یک تاریخچه پزشکی کامل و معاینه دهان برای تشخیص صحیح نیاز می باشد.
گاهی عکسبرداری پری اپیکال یا تک دندان و عکسبرداری کامل دهان یا پانورکس باید تهیه شود.بندرت ارزیابی آزمایشگاهی نیاز است که شامل ECG tracings قلب می باشد که در تشخیص به پزشک کمک می کند.اگر علت درد دندان سوای مشکل فک و دندان باشد، پزشک داروهای مربوطه را تجو یز می کند که در موارد شدید پزشک فرد را در بیمارستان مورد معاینه و پی گیری کامل قرار می دهد.در این موارد ، فرد ممکن است جهت معاینه کامل دهان و دندان به دندانپزشک ارجاع داده شود .

SOURCES:

University of Maryland Medical Center: “Toothaches – Overview.”

?Academy of General Dentistry: “What Causes a Toothache”

American Dental Association: “Dental Emergencies.”

Sara B Trepanier, MD, Staff Physician, Department of Emergency Medicine, West Virginia University.

Ann S Chinnis, MD, Interim Chair, Associate Professor, Department of Emergency Medicine, West Virginia University.

Toothache from eMedicineHealth.

Reviewed by Michael Friedman, DDS on July 24, 2014