آیا در هر سنی می توان ارتودنسی انجام داد؟

ارتودنسی امروزه به روش های متفاوتی انجام می شود :ارتودنسی به روش متحرک ،که در آن فرد از اپلاینس های متحرک استفاده می کند یعنی می تواند این پلاک های متحرک را هر زمان بر حسب نیاز از دهان خارج کند و دوباره جاگذاری کند و معمولا مختص دوران خردسالی تا قبل از بلوغ فرد می باشد بعبارتی بیشترین اثر این پلاک های ارتودنسی متحرک در این دوره سنی می باشد و اگر از دوران کودکی با این روش اقدامات لازم برای مشکلات فکی دندانی انجام شود ،در بیشتر مواقع نیاز برای ارتودنسی ثابت در بزرگسالی و یا جراحی های فکی در بزرگسالی منتفی خواهد شد .

removable orthodontic

روش دیگر ارتودنسی که در حقیقت یک اپلاینس متحرک می باشد پلاک های شفاف یا invisalign می باشند که فقط برای نوجوانان و بزرگسالان مفید و قابل استفاده هستند و برعکس برای خردسالان مناسب نیستند .این نوع پلاک های ارتودنسی برای تصحیح بی نظمی های دندانی کم تا متوسط به کار می رود و بعبارتی جوابگوی بیشتر مشکلات دندانی فکی نمی باشند.در این روش طی چند مرحله این پلاک های شفاف تعویض و دوباره ساخته می شوند زیرا به تدریج دندان ها را حرکت می دهند و مزیت آن به دلیل خارج کردن آن ،هنگام غذا خوردن و مسواک زدن می باشد و دوره درمان آن بین ۱۰ هفته تا ۲۴ ماه است. البته قابل ذکر است در مواردی در پایان این دوره درمانی نیاز به استفاده از ارتودنسی ثابت یا براکت ها می باشد تا درمان کامل شود ، زیرا این روش نمی تواند دقت ارتودنسی ثابت (براکت ها) را داشته باشد همچنین در مواردی نسبت به این پلاک شفاف که از جنس پلاستیک یا آکریل می باشد ،حساسیت یا آلرژی در دهان گزارش شده است.

Invisalign

روش دیگر ارتودنسی ،نوع ثابت یا همان استفاده از براکت ها و سیم های مختلف می باشد امروزه براکت ها کمتر در دهان دیده می شوند مانند: براکت های سرامیکی که از مواد روشن و رنگ دندان ساخته می شوند .
ارتودنسی ثابت  در سنین خردسالی کاربرد ندارند اگرچه برای بزرگسالان دلایل زیادی وجود دارد تا از این روش درمانی یعنی از براکت ها استفاده کنند؛
-از مهمترین دلایل انجام ارتودنسی حصول لبخند زیباتر می باشد.افراد با دندان های مرتب از نظر مدیریت، شهرت و توانایی های ورزشی از امتیاز بالاتری برخوردارند.
-دلیل دیگر برای انجام درمان ارتودنسی، دندان های کج و نامرتب می باشد.دندان ها تمایل دارند در طول زندگی فرد کمی جابجا شوند.
-سومین دلیل برای رفتن به سراغ ارتودنسی، داشتن بهداشت بهتر دهان است.جای تعجب نیست که دندان های صاف و مرتب را می توان  راحتتر مسواک کرد و نخ دندان بکار برد.پس فرد در این حالت کمتر دچار پوسیدگی و بیماری لثه می شود.دهانشویه های آنتی میکروبیال نیز باعث می شوند باکتر ی های مولد پلاک دندانی کاهش یافته و از بروز  بیماری های ژنزیویت (فرم خفیف بیماری لثه) جلوگیری کنند.
-بوسیله ارتودنسی و استفاده از براکت ها می توان مشکلات جدی تری مثل مشکلات مربوط به  مدل بستن دندان ها را که ایجاد  درد مفصل فکی می کند را نیز کنترل کرد و درمان نمود.در مواردی براکت ها بکار می روند تا بتوان موقعیت دندان های اطراف  را برای جا گذاری یک بریج دندانی ، روکش و ایمپلنت تغییر داد.

اینکه چه مدت زمانی لازم است که براکت ها در دهان باشند بسته به درمان مورد نظر می باشد.بیشتر درمان های ارتودنسی در فاصله بین ۱۲ماه تا ۲۴ ماه به اتمام می رسند.دندان های بزرگسالان زمان بیشتری نیاز دارند نسبت به بچه ها.اما در مواردی هیچ فرقی بین طول دوره درمان این دو گروه وجود ندارد.

American Academy of Cosmetic Dentistry, “Orthodontics and Aligners.”

American Association of Orthodontists, “Aligners.”

Lydia Hall, spokeswoman, American Dental Association, American Dental Association 2011 Survey of Dental Fees.

Robert E. Varner, DMD, President-elect of the American Association of Orthodontists; orthodontist in Roseburg, Ore.

Reviewed by Alfred D. Wyatt Jr., DMD on September 20, 2013